Conflictcoaching

Coaching bij conflicten tussen twee of meer personen, met behulp van mediation

  • Win-win situatie
  • Verstoorde relaties herstellen
  • Vrijwillig, maar niet zonder verplichtingen
  • Toegankelijk

Waarom kiezen voor Conflictcoaching?

In een bedrijfssituatie met verstoorde arbeidsrelaties kan dit leiden tot vastgelopen communicatie tussen

  • Collega's
  • Managers
  • Manager en medewerker
  • Teams

Conflictcoaching kan onder andere helpen om afwezigheid van betrokken partijen te voorkomen, de samenwerkingsrelatie te herstellen en efficiënter te communiceren.

Conflicten kunnen ook in organisaties ontstaan door ongewenst gedrag zoals pesten, discriminatie en (seksuele) intimidatie. Het is belangrijk om zo vroeg mogelijk in de conflictfase mediation aan te vragen tussen de dader(s) en het slachtoffer om het ongewenste gedrag te doorbreken en gewenst gedrag te stimuleren.

Bij conflicten tussen scholen, ouders en leerlingen of een burenruzie over geluidsoverlast kunnen emoties ook hoog oplopen. Mensen blijven vaak vastzitten in hun eigen gelijk. Effectieve communicatie is hier vaak onmogelijk. In dergelijke gevallen kunt u het beste gebruikmaken van de begeleiding door een conflictcoach.

Programmapunten

Conflictcoaching is een vorm van bemiddeling bij conflicten en meningsverschillen. Onder professionele begeleiding van een onafhankelijke en onpartijdige psycholoog-coach, die expert is op het gebied van conflicten, emoties en communicatie, zoeken cliënten naar een creatieve oplossing die voor iedereen bevredigend is. Het doel van conflictcoaching is niet alleen het oplossen van geschillen, maar ook het waarborgen van de relatie tussen de betrokken partijen. Door de kwaliteit van de communicatie te verbeteren, vermindert de kans op nieuwe conflicten in de toekomst en neemt de vaardigheid om met verschillende behoeften en overtuigingen om te gaan toe.

Bij Conflictcoaching draait het niet om 'je gelijk halen' en 'winnen': de coach zet zich in om de belangen van alle betrokken partijen zo goed mogelijk te respecteren.

Conflictcoaching is op vrijwillige basis, maar niet zonder verplichtingen. Beide cliënten moeten zich inzetten voor een oplossing en de gemaakte afspraken nakomen. De conflictcoach is onpartijdig: hij veroordeelt of oordeelt niet. Het is zijn taak om de cliënten zo goed mogelijk te coachen en hen te ondersteunen bij het bedenken en vinden van hun eigen oplossingen.

Een belangrijke afspraak tijdens en na (tenzij anders overeengekomen) de mediation is vertrouwelijkheid. Dit stelt cliënten in staat om vrijuit te spreken over problemen en oplossingen.

Wanneer zet je de conflictcoach in? Conflictcoaching is toegankelijk en werkt snel, zeker in vergelijking met juridische procedures. Hoe eerder je de hulp van een conflictcoach inschakelt, hoe beter: te lang wachten betekent meestal dat jij en de andere partij je dieper hebben ingegraven in je 'eigen gelijk'.

Resultaten

Bereik een win-winsituatie

  • De coach stimuleert de cliënten om elkaars belangen effectief af te wegen en tot een acceptabele definitie van hun onderlinge relatie te komen.
  • De overeenkomst die aan het einde van de mediation wordt gesloten, is voor iedereen acceptabel.

  • Verhoogde persoonlijke effectiviteit in het omgaan met conflicten.
  • Overeenkomsten zijn bindend.
  • Na het voltooien van een Conflictcoaching zet je je actief in om de afspraken na te komen. Deze afspraken worden vastgelegd in een contract dat juridisch bindend is.

Duur

Gemiddeld duurt een conflictcoaching tien tot twintig uur. Conflictcoaching is een snelle en relatief goedkope aanpak, zeker in vergelijking met een juridische procedure en de emoties (immateriële schade) die daarbij kunnen komen kijken.