
“Die jonge meiden die komen werken op zaterdag hebben nooit zin.”
Een uitspraak die we vaker horen van leidinggevenden of collega’s die al wat langer meedraaien. De frustratie is herkenbaar: waar is het verantwoordelijkheidsgevoel gebleven om een stapje extra te zetten?
Managers geven aan dat ze het lastig vinden om om te gaan met Generatie Z. Ze zitten veel op hun telefoon, nemen weinig verantwoordelijkheid en lijken niet echt betrokken. “Ze hebben geen hart voor de zaak,” horen we regelmatig. Dat voelt als een kloof en alsof de waarden en werkethiek van verschillende generaties botsen.
Onderzoek van Randstad (2024) laat zien dat Generatie Z niet minder betrokken is, maar op een andere manier gemotiveerd. Ze willen zich ontwikkelen, betekenisvol werk doen en balans houden tussen werk en privé. 79 % van deze generatie vindt dat ze snel nieuwe vaardigheden kunnen leren, maar 41 % voelt zich tegelijkertijd onzeker over het vinden van een andere baan het hoogste percentage van alle generaties. De gemiddelde duur bij een baan te blijven in de eerste vijf loopbaanjaren ligt rond 1,1 jaar, tegenover 2,8 jaar bij Generatie X. Dat duidt niet op desinteresse, maar op een generatie die sneller zoekt naar een plek die écht bij hen past.
De sleutel ligt in nieuwsgierigheid in plaats van oordeel. Interesse tonen en je inleven in de ander: wat drijft hen, wat vinden ze leuk, wat kun jij van hen leren? In onze trainingen over generatiebewust leiderschap helpen we managers om echt in gesprek te gaan met jongere medewerkers zonder aannames, maar met begrip. Zo ontstaat verbinding en nieuwe energie op de werkvloer.
Download onze flyer ‘De vijf generatie profielen’ of plan een gratis adviesgesprek met Debora van Wely.
Bron: Randstad – Gen Z Workplace Blueprint (2024) (workforceinsights.randstad.com)